Sunday, 12 August 2012

pengalaman membuat saya lebih matang di matrik

assalamualaikum dan selamat pagi semua..
macam mana hari ini???semua oke kah dah hampir mnjelang bulan syawal ni..
hah..u all nak tahu..saya da pulang ke kg halaman bercuty raya...
yahoooo...so bagi siapa yang tak cuti lagi uhh..harap bersabar yee..

saya banyak story nak cerita...yelahh..hari ini puas dapat pegang lappy lame-lame...
dapat pegang keyboard lame-lame depan blogger ni..

firstly mestilah nak cerita tentang kehidupan di matrikulasi..setelah 3bulan lby kood di matrik..saya dah rase ada perubahan hidup saya disana...sebelum ni kita tahu daripada mulut orang sahaja, tetapi kini saya sendiri yang merasainya..adakah benar hidup di matrik ni stress????seronok???
sebenarnya tipu la jka saya berkata bahawa di matrik saya tidak stress..fuhh..memang stress..tapi jika kita pandai bendung..insyaallahh semuanya okey2 sahaja...bagaimana dengan seronok??? hidup setahun di matrik.,kita pasti merindui saat2 gelak tawa,,susah senang,,makan together,,berebut mandi,,hahaahaa..
saya tak tahu nak menggambarkanbagaimana...tapi saya nak u all tahu..bahawa matrik ni bukan tempat untuk kita bersuka-ria bagaimana yang dilakukan oleh pelajar di universiti,,kerana jika kita tersilap niat di matrik..binasa la jawapnya..

as u know...saya di matrik tidak pernah sekalipun meninggalkan solat teraweh yang hanya ada di bulan ramadhan ini sahaja.. pengalaman yang saya akan pegang sampai bila-bila..saya xmao tipu..tapi sebelum ini saya selalu tinggal terawehh..nur apa yang membuat saya lebih kuat???ramadhan kali ini penuh dengan cahaya keimanan...insyaallahh..sebut pasal terawehh..sebelum saya pulang ke kg halaman..saya lakukan terawehh di samping rakan-rakan saya yang lain dan yang paling excited skali saya telah menjadi IMAM TERAWEH buat pertama kali dalam hidup saya..agak menggeletar jugak jantung saya setelah saya diamanahkan untuk menjadi imam.. dan setelah saat itu,,pengalaman ramadhan kali ini benar-benar meyakitkan diri saya bahawa saya mampu berdiri teguh dihadapan orang ramai...walaupon ramadhan kali ini saya keseorangan ^tiada hubungan apa-apa diantara lelaki yang bukan mahram saya^,,..
benar...saya akui..saya pernah bersedih hanya kerana seorang lelaki..dan saya pernah bersedih kerana saya tidak dapat menyambut ramadhan bersamanya..tetapi saya tidak lupa..ALLAH sentiasa disisi saya samada saya susah atau senang..

tidak kita sangka.,,semuanya akan berlalu dengan pantasnya..saya pernah berniat..saya di matrik hanya berniat untuk belajar..dalam erti kata lain..saya tidak mahu lagi mencari pasangan (couple) di matrik..adakah anda tahu bahawa couple akan merosakkan semangat anda???
saya pernah terfikir adakah saya boleh hidup tanpa someone yang boleh menguatkan semangat saya??
tetapi kini saya sudah temui jawapannya bahawa saya mampu...saya mampu berdiri di atas bumi yang nyata..
saya yakin suatu hari nanti saya akan dipertemukan dengan seseorang yang layak mendorong saya ke arah yang lebih baik..tetapi tidak perlu lah saya 'JELOUS' dengan rakan-rakan saya yang hampir 90% bercouple.
saya pasti jika saat-saat ini berulang pada diri saya..saya akan jatuh ditangan lelaki dengan airmata..saya tidak mahu kesilapan itu berulang lagi di matrikulasi..insyaallah saya mampu..

adakah salah saya masih merindui seseorang yang pernah saya sayanginya dahulu??
mengapa saya masih terfikir akan kenangan lalu???adakah saya masih menanti akan kebahagiaan dulu??
adakah saya rela menanggung beban ini??adakah saya masih menanti orang yang saya pasti saya tidak akan bersamanya lagi???

itu hanyalah nafsu semata-mata.....+___=

No comments:

Post a Comment